برنامه بازدید از سایت کوره آجرپزی

دانشگاه خیام در یک نگاه
۰۵۱-۳۵۱۵۶
برنامه بازدید از سایت کوره آجرپزی
دانشگاه خیام / اخبار

در ظهر روز جمعه مورخ 97/7/20 با گروهی متشکل از اساتید، کارشناس شهرداری و دانشجویان طرح1 کارشناسی ارشد دانشگاه خیام با خودرو های شخصی از مبدا دانشگاه خیام، عازم کوره آجرپزی واقع در مفتح 45 شدیم.

در مسیر رسیدن به سایت مورد نظر از نزدیکی کوره آجر پزی دیگری واقع در همان محدوده گذشتیم و بعد از ورود به خیابان مفتح 45 در انتهای خیابان به سایت رسیدیم. بزرگراه بابا نظر در همجواری بلافصل قرار دارد و یکی از دسترسی های اصلی است.

بعد از عبور از مسیر خاکی با شیب اندک خودروها در نزدیکی کوره آجرپزی توقف کردند. نکته حائز اهمیت در مورد این کوره آجرپزی این است که تاسیسات آن که تونل زیر کوره است تخریب نشده و قابل بازدید بود. بعد از دقایقی که همه گروه بالای تونل و نزدیکی کوره قرار گرفتند، آقای مهندس علوی رئیس ناحیه 1 منطقه 5 شهرداری به گروه پیوسته و توضیحاتی در تکمیل اطلاعات آقای مهندس ریگی کارشناس شهرداری عنوان کردند.

با توجه به اطلاعات آقای مهندس ریگی مجموع کوره دارای دو قسمت اصلی است 1- میل 2- تونل. میل کوره آجرپزی به ارتفاع 70 متر در گودالی به عمق میانگین 7 متر به مساحت 10 هکتار واقع شده تونل تاسیساتی طولی در حدود 70 متر دارد. خاک حاصل از حفاری به جهت مناسب بودن در آجرپزی در کوره برای تولید آجر به مصرف رسیده است. قدمت کوره به 70 سال می رسد. کوره در دهه 40 غیرفعال و پس از انقلاب کاربری مسکونی داشته است و امروزه کشاورزی در آن انجام می شود.

اطراف عنصر اصلی سایت زمین های کشاورزی قرار دارد، و تمام سطح سایت را پوشانده است. یکی از مهمترین معضلات سایت تبدیل شدن آن به محلی برای معتادان و بزهکاران است و ایجاد فقدان امنیت در محدوده است.

پس از بررسی میل و عکس برداری به قسمت تونل مجموعه حرکت کردیم و متاسفانه مواردی که از حضور قبلی معتادان خبر می داد مشاهده کردیم.

روزنه هایی در سقف تونل وجود داشت که جهت تبادل گرما از سمت میل کوره به پایین برای پختن آجرها تعبیه شده بود. و در اطراف در هر حدودا 10 قدم طاق هایی با ارتفاع کمتر از قامت انسانی وجود داشت.

پس از خروج از تونل و دریافت اطلاعات تکمیلی از اساتید و کارشناسان محترم بازدید خاتمه یافته و از سایت خارج شدیم.

 

همراهان ما در این برنامه:

اساتید محترم: جناب آقای دکتر پورزرگر، سرکار خانم دکتر مهربان و سرکار خانم دکتر کچویی

جناب آقای مهندس علوی ریاست محترم ناحیه 1 منطقه 5 شهرداری

جناب آقای مهندس ریگی کارشناس محترم شهرداری

و خانم­ها و آقایان برزگر، جوادیان صراف، خراسانی، خوش سرشت، سپهر، شیخ الاسلامی، شافق، قاهری، کشاورز، محمدیان. 





ثبت توسط : مرکز آمار، اطلاعات و امور رایانه ای تعداد بازدید : ۳۷۹۲ مشاهده نسخه چاپی اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی