این سمینار با تلاش های انجمن علمی و دانشجویی
مهندسی برق دانشگاه خیام در تاریخ 31 ام فروردین ماه سال جاری و با هدف آشنایی هر
چه بیشتر دانشجویان با این فیلد کاری برگزار گردید.
آقای مهندس حمیدی در ابتدا این سمینار به بررسی
و مزایای حمل و نقل ریلی مبتنی بر راه آهن برقی پرداختند.
راه آهن برقی بصورت کلی و بر مبنای نحوه تغذیه
به دو دسته تغذیه از شبکه بالاسری و ریل سوم تقسیم می شود.
در شبکه بالاسری برق مورد نیاز پس از انتقال و
کاهش سطح ولتاژ نهایتا به سطح 20 کیلو ولت تقلیل یافته و سپس توسط رکتیفایرها (یکسو
سازها) از حالت جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل گشته و بوسیله پانتوگراف های
نصب شده بروی قطار به اینورتر وارد شده و دوباره به حالت جریان متناوب برای تغذیه
موتور های القایی سه فاز قطار مورد استفاده قرار می گیرند.
اما در حالت ریل سوم با کمک یک رسانای نیمه پیوسته که در راستا یا میان
ریلهای خط آهن قرار گرفتهاست تغذیه قطار صورت می پذیرد. سامانهٔ ریل سوم همیشه با جریان مستقیم کار میکند
و مبحث عایقی در این سامانه چالش برانگیزتر است.
در ادامه به بررسی معایب
و مزایای روش های گوناگون تغذیه برق پرداخته شد و سپس فرصت های شغلی و فیلدهای
کاری مربوط به این حوزه به سمع و نظر شرکت کنندگان رسید.
در پایان و در حضور اعضاء هیئت علمی گروه برق و حاضرین تقدیرنامه ای به رسم یاد بود به جناب آقای مهندس حمیدی اعطا گردید.