برگزاری وبینار مخاطره فرونشست زمین، انتقال تجربیات و راهکارهای کاهش اثرات توسط دانشگاه خیام

دانشگاه خیام در یک نگاه
۰۵۱-۳۵۱۵۶
برگزاری وبینار مخاطره فرونشست زمین، انتقال تجربیات و راهکارهای کاهش اثرات توسط دانشگاه خیام
دانشگاه خیام / اخبار




 برگزاری وبینار مخاطره فرونشست زمین، انتقال تجربیات و راهکارهای کاهش اثرات توسط دانشگاه خیام

در ادامه سلسله وبینارهای دانشگاه خیام در زمینه مهندسی سوانح طبیعی انسان ساخت و مدیریت کاهش خطرپذیری بلایا که هر ساله در هفته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار می گردد، در سال جاری مورخ 1400/10/08 وبیناری تحت عنوان "مخاطره فرونشست زمین"، انتقال تجربیات و راهکارهای کاهش اثرات توسط دانشگاه و با همکاری و هماهنگی اداره کل مدیریت بحران استان، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، در دو نوبت صبح و بعد از ظهربمدت 6 ساعت برگزار گردید. جهت ارایه منظم و منسجم و تبادل نظر سخنرانان، سخنرانی ارایه کنندگان وبینار در نوبت صبح بصورت حضوری در سالن شهید سلیمانی استانداری خراسان رضوی برگزار گردید. طی دوره برگزاری وبینار، بیش از 200 شرکت کننده شامل کارشناسان و مدیران دستگاه های دولتی، مهندسین و دانشجویان علاقه مند به موضوع از سراسر کشور بصورت آنلاین در وبینار حضور پیدا کردند.   

وبینار با خوش آمدگویی مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی جناب اقای دکتر محسن نجات، یادآوری فاجعه زلزله بم و چشم انداز قانون جدید مدیریت بحران کشور آغاز گردید. در ادامه آقای دکتر جواد خدایی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی صحبتهای کوتاهی در خصوص نقش و اهمیت مدیریت کاهش خطرپذیری بلایای طبیعی در مسیر توسعه پایدار بیان نمودند. در ادامه و به عنوان اولین سخنرانی علمی، آقای مهندس هادی شریفی معاونت زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور به ارایه گزارشی از روند اندازه گیری و پایش فرونشست دشتهای استان پرداخته و جدیدترین نقشه های تهیه شده در خصوص مقادیر فرونشست، به تفکیک در دشتهای استان را ارایه نمودند. 

سپس آقای دکتر علی بیت الهی رییس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به معرفی مکانیزم و نحوه وقوع فرونشست پرداخت و ضمن ارایه نمونه های موردی از این پدید در سطح کشور، به شرح فعالیتهای و اقدامات مرکز تحقیقات در این زمینه پرداختند و برنامه های این مرکز در زمینه تدوین مقررات ملی فرونشست را بیان نمودند. در ادامه آقای دکتر عباس کنگی دانشیار مدعو گروه عمران و سوانح طبیعی دانشگاه خیام به بیان برخی از اثرات فرونشست بر سازه های زیربنایی و تاسیسات حیاتی بصورت موردی پرداخته و راهکارهای مقابله با اثرات فرونشست با استفاده از فناوریهای نوین را تشریح نمودند. 

در نوبت عصر وبینار، ابتدا آقای دکتر علی عسگری دانشیار گروه مدیریت بحران دانشگاه یورک کشور کانادا به ارایه مطلبی در خصوص فرآیند مدیریت ریسک مخاطره فرونشت در کشور کانادا به صورت موردی پرداخته و در ادامه آقای دکتر مرتضی شیخی استادیار گروه عمران و سوانح طبیعی دانشگاه خیام، آثار فرونشست بر ساختمانها و انواع ترکهای ایجاد شده و راهکارهای ترمیم آنرا تشریح نمودند. وبینار در نوبت بعد از ظهر با جمع بندی و نتیجه گیری سخنرانی های انجام شده که همگی تاکید بر اهمیت بالا و اولویت دار بودن مخاطره فرونشست زمین، لزوم قانون گذاری و تدوین آیین نامه و مقررات ملی در این زمینه داشت، به پایان رسید.   

لینک های دسترسی به محتوای وبینار:

جلسه صبح 

جلسه عصر




ثبت توسط : مرکز آمار، اطلاعات و امور رایانه ای تعداد بازدید : ۱۰۶۱ مشاهده نسخه چاپی اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی