گزارش برگزاری ویژه برنامه های هفته جهانی نجوم در دانشگاه خیام

دانشگاه خیام در یک نگاه
۰۵۱-۳۵۱۵۶
گزارش برگزاری ویژه برنامه های هفته جهانی نجوم در دانشگاه خیام
دانشگاه خیام / اخبار

برگزاری ویژه برنامه های هفته جهانی نجوم در دانشگاه خیام

روز و هفته جهانی نجوم از سال ۱۹۷۳ میلادی با هدف ترویج علم و آشنایی عموم مردم با علم نجوم و تبادل نظر با فعالان جامعه نجوم در دنیا برگزار می‌گردد.

روز جهانی نجوم، هرساله، در یکی از روزهای تعطیل آخر هفته مابین ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) تا ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) که ماه در وضعیت تربیع (شب هفتم) قرار دارد، انتخاب می‌شود.

در سال 1402 نیز انجمن نجوم ایران بین 4 تا 10 اردیبهشت ماه را هفته نجوم اعلام نمود. در این راستا و با هدف ترویج علم نجوم و امکان بهرمندی رایگان علاقمندان از امکانات رصد آسمان و پرسش و پاسخ های علمی، همچنین با حمایت انجمن نجوم مشهد، برنامه های جالبی در دانشگاه خیام برگزار گشت.

در روز سه شنبه 5 اردیبهشت ماه که از سوی انجمن نجوم ایران، به عنوان روز بزرگداشت مرحوم دکتر محمدتقی عدالتی، که از پیشکسوتان نجوم رصدی و پایه گذار انجمن نجوم مشهد و گسترش دهنگان برنامه های نجوم در مشهد و استان خراسان و حتی در کشور بودند، نامگذاری شده بود، دانشگاه خیام میزبان برنامه "کافه نجوم" بود. برنامه های کافه نجوم از ابتکارات انجمن نجوم مشهد و بستری برای طرح سوالات فیزیکی با محوریت نجوم می باشد. در این برنامه میزبان جناب آقای دکتر کوروش جاویدان، عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد، بودیم. محور اصلی این جلسه، ارتباط "انفجار بزرگ"، عالم اولیه و گسترش کیهان با ذرات بنیادی بود. این برنامه با همکاری هسته پژوهشی نجوم و اپتیک و انجمن نجوم مشهد، در سالن اجتماعات ساختمان معماری برگزار شد.



                                  در بخش دیگری از برنامه ها، با همکاری رصدخانه دانشگاه خیام، در دو روز سه شنبه و چهارشنبه مورخ 5 و 6 اردیبهشت ماه، برنامه رصد از حدود ساعت 18:30 در محل رصدخانه دانشگاه برگزار گردید





در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه های انجمن نجوم مشهد و یا برنامه های رصدی میتوانید به آدرس های زیر مراجعه نمایید:
سایت:
https://www.toossky.ir
http://Toosskypath.com


ثبت توسط : مرکز آمار، اطلاعات و امور رایانه ای تعداد بازدید : ۴۲۴ مشاهده نسخه چاپی اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی